استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد
سرخط خبرها

درباره یک معضل همیشگی در زبان فارسی | تکثیر هکسره

  • کد خبر: ۹۱۸۲۴
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
درباره یک معضل همیشگی در زبان فارسی | تکثیر هکسره
داستان هکسره که همان روز‌های اول آغاز درس و مدرسه خوانده ایم، حالا مدت هاست که به نظر می‌رسد به یکی از سخت‌ترین چالش‌ها تبدیل شده است.

الهام حبشی | شهرآرانیوز - آن‌هایی که در خانواده خود یک عضو مدرسه‌ای دارند، مدت زیادی است که با شبکه آموزش آشنا هستند و حتما تا به حال پیش آمده که درس‌ها را در کنار فرزندان مدرسه‌ای خود با این شبکه مرور کنند و بیاموزند.

چند روز پیش، زمانی که یکی از معلم‌های ادبیات این شبکه مشغول تدریس درس الفبای فارسی بود، تصویری فوق العاده عجیب روی پرده نمایش پروژکتور نقش بست: «دو نقطه زیر پامِ/ اول حرفا جامِ» داستان هکسره که همان روز‌های اول آغاز درس و مدرسه خوانده ایم، حالا مدت هاست که به نظر می‌رسد به یکی از سخت‌ترین چالش‌ها تبدیل شده است. بنر‌های تبلیغاتی عظیم سر در نمایشگاه ها، جشنواره‌ها و همایش ها، همگی با هکسره همراه هستند و صحیح و خطا را در هم آمیخته اند. در چت و گفتگو‌های آنلاین روزانه محال است که به غلط‌های املایی فاحش برخورد نکنیم.

استوری‌های اینستاگرام را که دنبال می‌کنیم، محال است به جاگذاری اشتباه کسره بر نخوریم. مشکلی که شاید در ابتدا زیادی ساده به نظر برسد و حتی اهمیتی نداشته باشد، اما به قول بزرگان و آن‌هایی که دغدغه زبان و ادبیات فارسی را دارند، همین اشتباهات و تکرار آن ها، تا چند صباح دیگر ردی از زبان فارسی باقی نمی‌گذارد. یا لااقل چیزی که از آن باقی می‌ماند، فاصله زیادی با ادبیات و زبان اصیل و شکیلمان دارد.

این روز‌ها به تکه و پاره شدن کلمات عادت کرده ایم، به قطع شدن اول و آخر واژگان؛ وقتی که را به ک تبدیل می‌کنیم و یادمان می‌رود، می‌رود غلط است و رعایت نیم فاصله ضروری است، البته از این دست نمونه‌ها بسیار می‌توان پیدا کرد و شاید بهترین محل مراجعه به آن صفحه گفتگو‌های خودمان در گوشی باشد. این اشتباهات حتی در نرم افزار‌ها هم رسوخ کرده! در یکی از همین نرم افزار‌ها که اتفاقا خیلی هم مشهور است، اگر برای پرداخت درون برنامه‌ای یا خرید هر برنامه پولی دیگر، بخواهید مبلغی را از طریق آن پرداخت کنید، در قسمت تسویه حساب با واژه تصفیه حساب روبه رو می‌شوید!

این یعنی نرم افزاری که ادعای استخدام حاذق‌ترین مهندسین را دارد، از وجود یک نویسنده و ویراستار کاربلد محروم مانده است. رعایت هکسره هم شاید در نگاه اول ترسناک و سخت به نظر بیاید، اما تنها با به خاطر سپردن چند فرمول انجام خواهد شد. در ترکیب صفت و موصوف مثل «گلِ زیبا» و برای نشان دادن مالکیت مثل «کتابِ من» از ه چسبان استفاده نکنید. یادتان بماند که ه چسبان زمانی به کار می‌رود که بخواهید به جای فعل «است» از آن استفاده کنید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->